Trip with mom and dad!

8 mei 2014 - Riversdale, Nieuw-Zeeland

Ha,

Zoals de meeste van jullie vast en zeker al weten is de vakantie met mijn mam en pap echt een succes geweest! Het begon al op het vliegveld, waar ik met twee vriendinnen en spandoek ze heb opgewacht. Een totaal verrassing, want de afspraak was om me de volgende ochtend op te halen met de gehuurde campervan. Ik was toch wel een beetje zenuwachtig om ze weer te zien na zo'n lange tijd...

Welkom poster voor ouders!

De 2.5 week dat we samen hebben gespendeerd zijn omgevlogen. We zijn de hele Zuider Eiland rond gereden, heel veel uurtjes op de weg gezeten en stops gemaakt bij zowat alle highlights. Om een paar op te noemen;

- Kaikoura; een boottocht op zoek naar walvissen (paps was kotsend toe ziek geworden en niet zo'n beetje ook, arme vaders)

- Abel Tasman Nationaal Park; een middagje kayaking langs prachtige witte stranden

- Ravijn Kaniere; een indrukwekkend bergkloof met helder blauw water, heel mooi! Helaas heeft mam zich daar een beetje geblesseerd tijdens de rotsen beklimmen :(

Prachtig blauw water in de ravijn Kaniere

- Lake Wanaka; een stoer mountainbike rit met paps

- Milford Sound; wederom een boottocht. Het weer was iets minder, maar daardoor geen mede-passagiers en de hele boot en leuke kapitein voor onszelf.

Boat trip; only us, another couple, the captain and his crew. Very exclusive!

Ik kan zo nog wel even door gaan met het benoemen van alles wat we gezien en gedaan hebben. Ik ben mijn ouders heel dankbaar, want als zij er niet waren geweest had ik niet de kans gehad om de Zuider Eiland op deze manier te verkennen. Maar als ik heel eerlijk ben, dan waren het niet de bestemmingen waardoor ik zo'n geweldige tijd heb gehad. Voor mij is het een uitermate succes geweest door de kwalitatieve tijd dat ik met mijn ouders heb mogen doorbrengen buiten de normale setting van thuis voor de buis. De groepsdynamiek was fantastisch, nooit een derde wiel, met mijn pap deelde ik meer de sportieve activiteiten en met mijn mam voornamelijk lekker genieten in de zon, maar ook hun gingen met z'n tweetjes er weleens op uit. We hebben veel gelachen, verhalen gedeeld en samen lekker gegeten wat ik voor ze kookten.
Lekker biertje

Terug in Christchurch was het weer tijd om afscheid te nemen. Mam en pap hadden nog een romantisch weekje Bali voor de boeg. Afscheid viel me wel zwaar. Het missen van thuis is me tot nu toe goed afgegaan, maar het gevoel naar huis te willen begon toch wel sterk te worden.

Als reiziger ben je altijd onderdeel van iemand anders zijn of haar ruimte. Ik ben er dan ook klaar voor om een ruimte voor mezelf te creëren. Daar bedoel ik niet alleen het fysieke mee zoals een huisje, maar een compleet leven dat bestaat uit werk, interesses, familie, vrienden, een partner, hondje, mss zelfs kids; de hele mikmak.

Na vertrek van mam en pap ben ik naar Nelson gegaan. Tijdens het verblijf in Aio Wira Retreat Centre als vrijwilliger heb ik Tracey and Shane leren kennen dat als gasten daar verbleven voor een weekend fasting. Zij hadden me aangeboden om bij hun in Nelson te verblijven totdat ik werk gevonden had. Wat een geweldig aanbod; in mijn ogen en ervaring echt typisch Kiwi’s! Wat mij trok aan Nelson is de gemeenschap en aanbod aan spirituele en bewustzijnde faciliteiten, zoals meditatie centres, yoga, organisch georienteerde marken, winkels etc.

Ik heb een weekje bij Tracey and Shane gewoond en heel hard mijn best gedaan om werk te vinden in Nelson, maar helaas niet met succes. In plaats daarvan kreeg ik een aanbod om als receptioniste aan de slag te gaan in een vijf-ster hotel in Hanmer Springs*. Ik vond het heel jammer om Nelson en mijn lieve vrienden achter te laten, maar ik kon deze kans natuurlijk niet laten liggen.

*Zie link: http://www.selectbraemarlodge.com/

Teleurstellend heeft het allemaal niet uitgepakt. De eigenaar van het hotel is een alcoholist en daardoor een hel om met hem samen te werken. Ik heb er bijna vier weken on-site gewoond en gewerkt met een heel leuk internationaal team, maar ik moest daar weg.

my team mates at the hotel in Hanmer

Huidig zit ik sinds een week bij de dochter van Tracey en Shane helemaal in het zuiden van het eiland. Het dorpje heet Riversdale en is omgeven door agrarisch landbouw en zuivel industrie. Ze hebben een dochter van 3 en één van een half jaar oud. Ivm eigen bedrijven hebben ze het heel druk waardoor ze hulp kunnen gebruiken met het oppassen van hun kleintjes. Vier dagen in de week zorg ik voor Lilly, de jongste, terwijl haar zus Isla bij de opvang zit en moeder op werk. Ik krijg hiervoor betaald, eten, een auto en onderdak. Beide meisjes zijn heel makkelijk in omgang, hoewel het een dagelijkse uitdaging is om Isla haar bord leeg te laten eten.

De overige drie dagen werk ik in een tweedehands kleding boutique zaak dat ook door hun beheerd wordt.

Zie link: http://www.facebook.com/MoneyForWine

En daarnaast ga ik de weekenden s'avonds aan de slag in een country pub. Morgenavond heb ik mijn eerste proefdag, dus hopen dat het lekker loopt.

Zie link: http://www.waikaia.co.nz/food.html

De ouders van het gezin zijn van mijn leeftijd en ik kan het heel goed met ze vinden. De moeder, Emily, is helemaal geinteresseerd in mijn kijk op voeding en gezondheid en volgt mijn levenstyle compleet. Ik speel een soort van nutritionist; ik maak haar smoothies in de morgen, lunch voor op werk en bijna elke avond kook ik voor het gezin. Vind ik helemaal leuk!

Cute Isla

Ik ben meer dan welkom om tot augustus hier te blijven. Daarna ga ik terug naar Australie waar ik voor zes weken ga deelnemen aan een vrijwilligersproject in een hoog aangeschreven lifestyle eco-retreat centre, genaamd Gwinganna.

Zie link: http://www.gwinganna.com/

Een vriendinnetje is twee weken geleden bevallen van een dochtertje en ik wil haar graag een bezoek geven in Sydney. En tot slot wil ik graag tijd doorbrengen met familie; voornamelijk met mijn oma’s zus en haar dochter Joni.

Dan door naar Thailand voor een maand ofzo. Het ziet ernaar uit dat mijn broertje naar Bangkok vliegt om samen met me te reizen en mijn dertigste verjaardag te vieren, heel stoer! Daarna een weekje London, mijn moeder heeft een zusje en haar partner uit Zuid Afrika daar wonen. Ik ben heel close met haar! En dan naar home sweet Amsterdam! Ik verwacht voor kerst thuis te zijn, maar kan ook iets later zijn. Nog niets is zeker, alles hangt nog in de lucht, maar een plan staat.

Ik geniet van het hier zijn, met prachtige mensen en kids, maar kijk ook erg uit naar Nederland, het wederzien van familie en vrienden en een start maken van een eigen leven.

Het is een beetje laat, maar ik hoop dat jullie een fijne Pasen hebben gehad en natuurlijk een super gezellig Koningsdag!

Zoals altijd denk ik aan jullie en mis ik jullie.

Liefs,

Liekachu

Me and Pikachu

1. Maud:
    8 mei 2014
    Liekachu!!!!!
    Altijd héél leuk om je verhalen te lezen!
    Dikke kus xx
  2. Dorenda en Alex:
    8 mei 2014
    Hallo Lieke wat een leuk verhaal. Ik vind het nog steeds knap van je om in je eentje te reizen! Maar de kans van je leven. Pa en Ma hebben het geweldig gehad, heb ik gelezen. Heel fijn voor ze en om jouw weer te zien! Geniet nog van de tijd daar en waar je ook nog naar toe gaat, en misschien zien we elkaar nog dit jaar????? Liefs Alex en Dorenda