Wwoofing rond de noord eiland, Nieuw Zeeland (NL)

24 december 2013 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Dear Dutchies,

Vier maanden in Nieuw Zeeland. Ik vermaak me uitstekend! Mijn visie was helder en ik durf met trots te zeggen dat ik nog steeds op koers lig. Spirituele en persoonlijke groei is wat ik wil bereiken. Omdat te realiseren heb ik me als vrijwilliger (Wwoofer) bij verschillende retreat centres rondom de noord eiland aangemeld.

De eerste retreat centre waar ik zes weken ben verbleven is genaamd Mana* en bevindt zich in het westen van Coromandel Peninsula. Ik heb hard gewerkt, circa zes uur per dag met twee dagen per week vrij. In ruil daarvoor krijg je eten en onderdak.

*Website: http://www.manaretreat.com/

The sanctuary at Mana

Je werkt in de keuken, in de tuin of je maakt schoon. Werk is simpel, arbeids intensief, maar absoluut stress vrij. Mana is 100% vegetarisch en in de keuken helpen het eten voor gasten te bereiden was een hele nieuwe ervaring. Wow, echt indrukwekkend hoe diverse en lekker vegetarisch eten kan zijn! Nou ben ik in India voornamelijk vegetarisch geweest en vind ik het eten echt super lekker, maar hier waren het vooral de salades en het kienen van allerlei soorten bonen en zaden dat me inspireerde.

Naast het verrukkelijke eten, waren het ook de mensen die mijn verblijf zo aangenaam maakte. Een internationaal team met mensen van allerlei achtergronden. Opvallend heel veel Duitsers, maar dat in heel Nieuw Zeealand. Een dynamische werkplek dat uitdaagd, persoonlijke sterktes en zwaktes weerspiegeld en de nodige aanpassingen van je verwacht. Naast het werk is er tijd om zelf in te vullen. Een bibiliotheek vol met boeken, treks om wandelingen te maken, een prachtige universele chapel dat uitnodigd om te mediteren, onbeperkt internet dat mogelijk maakte om bij te kletsen met familie en vrienden van thuis, om maar een paar activiteiten te noemen.

Na de zes weken heb ik samen met een Australische vriendin, Nadia, Northland verkend. De bedoeling was om het per voet te doen, maar uiteindelijk samen besloten om een camper te huren. We hebben dagelijks wandelingen gemaakt. Ik vond vooral de westkust fantastisch met de gigantiche Kauri trees die wel 2000 jaar kunnen worden! Maar ook de museum dat verteld over de treaty dat getekend is tussen Europese settlers en Maori's was een bezoek waard.

Te MoataDe tweede retreat centre waar ik als Wwoofer gewerkt heb is Te Moata gelegen in het oosten van Coromandel Peninsula. Het ligt geschuild in een valley omgeven door bushland. Hier hoefde ik maar vier uur per dag te werken, maar dan met een dag vrij in de week. Vergeleken met Mana heel erg rustig, maar zeker niet minder waardevol. De rust gaf me de mogelijkheid om dagelijks te mediteren en heeft me veel inzicht gegeven.

Na Te Moata heb ik samen met een Duitse vriendin (Karin) een zelf-georganiseerde vast/detox uitgevoerd. Vier dagen voorbereiding op basis van fruit, groente en rijst, zeven dagen zonder daadwerkelijk vast voedsel en alleen sappen, en wederom zeven dagen een langzame introductie tot weer een normaal dieet. Naast het niet eten hebben we ook van andere methodes gebruik gemaakt om de detox te optimaliseren, denk aan enemas, supplementen, geen gebruik van zeep, shampoo, cremes etc, body scrubs en externe verwarmde olie packs op de lever. Super intensief kan ik je vertellen, maar zeker voor herhaling vatbaar.

De derde retreat centre, waar ik huidig zit, is genaamd Tauhara Centre*. Ik ben hier begonnen op de dag van mijn verjaardag.

Website: http://www.tauharacentre.org.nz/

Samen met een groep Wwoofers heb ik geholpen met het opbouwen van een festival dat in ter ere staat van Kerst en Nieuw Jaar, genaamd Chrissiefest. Nu heb ik voornamelijk in de keuken gewerkt. Heb super veel geleerd hier met de verantwoordelijkheid om te koken voor tot wel twintig mensen! Mijn handen en armen zitten vol met brand en snijwonden maar zeker de moeite waard!

Mount Dome --> Lord of the Rings!!

Tijdens een paar dagen vrij ben ik met een mede-Wwoofer op trekking gegaan in Tongariro National Park. Hier zijn vele filmfragmenten opgenomen voor The Lord of the Rings, zoals Mount Dome en fragmenten voor Mordor.

Ik had tot het einde van Chrissiefest kunnen blijven, maar ik heb andere plannen voor het Nieuw Jaar. Ik begin namelijk op 27 december aan een Vipassana*. Dat is een tiendaagse meditatie cursus waarin je in compleet stilte tien uur per dag mediteert. Ik heb een dezelfde cursus in India gevolgd, misschien dat jullie dat herinneren. Het is zeer intensief zowel physiek als mentaal, een proces dat intern is gericht en voor mij persoonlijk een uitstekende gelegenheid voor een begin van een prachtig nieuw jaar..

* Website: http://www.dhamma.org/

Ik ga ervanuit meeste van jullie niet meer te spreken voor het eind van het jaar! Bij deze hele fijne feestdagen. Dat 2014 vol mag zitten met inspirerende momenten, postieve veranderingen en liefde voor jezelf en anderen!

Kus,

Liekachu

Wai-O-Tapu Thermal Wonderland

1. Sarina Poels:
    Lieve schat,

namens ons ook de beste wensen,
    mis joe en lof joe verie muts!
    geniet van de Vipassana, ik hoop dat het je brengt wat je zoekt

dikke kus je zus
    en natuurlijk ook van Nardoan en Iccah
  2. Stefke:
    Lieve pokemoncavia!

I love your stories and I love the journey you're on. Sometimes I wish dat ik ook wanneer ik wilde ff uit mijn leventje kon stappen en met jou mee op jouw pad gaan.. maar dat is in de huidige tijd nog niet mogelijk he. We hebben nog geen teleportatiemachines. Dankje dat ik door jouw belevenissen en blogs toch nog een glimps mag opvangen van dat leventje "that may be". Veel rijkdom op je meditatiecursus gewenst! En fijne feestdagen. Denk aan je! Xxxxx Stefan
  3. Diana en Frank:
    Lieve Lieke,

Namens ons allen thuis ook de beste wensen.
    Blijf genieten van jou avontuur.
    We denken aan je.
    Veel liefs en dikke kussen van ons allen.
    Frank Dennis Remco en Diana
  4. Huub Vrenken:
    31 december 2013
    Ha die Lieke,
    Op de eerste plaats een goed, bovenal gezond en spiritueel 2014 dat als ik dit schrijf bij jullie al 7 uur oud is. Verder is het blijven genieten van de omgeving en vriendschap onderhouden met de mensen waarmee je in aanraking komt. Weet dat het jou wel is toevertrouwd. Verder was hier vandaag vlakbij je ouders weer de oliebollenloop en heb ik jou vader en de andere loopmaatjes 5 rondjes lang kunnen aanmoedigen. Hoop dat je het berichtje snel kan lezen dit gezien jij nu weer met een zware vipasana bezig bent. Groetjes ook namens Alice en andere loopmaatjes en laat zoals geschreven het goed met jou gaan.
    Huub
  5. Frank:
    7 maart 2014
    Hoi Lieke,

Fijn dat alles nog steeds goed gaat, vooral ook nu top dat ons Geert en Annelies er zijn. Doe ze de groetjes en geniet vooral met z'n drietjes en maak er saampjes een leuk avontuur van.

Veel liefs van ons hier in Eindhoven, we houden van je.
    Dikke kussen van ons allemaal en vooral ook aan Geert en Annelies, ik denk aan jullie.
    Diana