Ik heb jullie hulp nodig !!!!!!

29 februari 2012 - Mcleod Gani, India

Ha,

De laatste weken in India zijn aangebroken. Mn visa loopt tm 15 maart en dan zal ik het land moeten verlaten. Ik heb besloten om tot de allerlaatste dag te blijven. Ik heb het hier ontzettend naar mn zin! De mensen zijn vriendelijk, zeer behulpzaam en gastvrij. Er is ook zoveel te doen, te zien en te ervaren. Zes maanden is bij lange na niet voldoende om het hele land mee te krijgen. Ik vrees dat ik een keertje terug zal moeten komen.. ;P

Kinderen van de slumDe afgelopen twee maanden ben ik veel onderweg geweest. De laatste blog was rond kerst in Varanasi. Vanuit daar ben ik samen met Sarah uit Australie doorgereisd naar Khajuraho dat bekend staat om zn erotische afbeeldingen op enkele eeuwenoude tempels. Ik heb daar nog een leuke foto van upgeload hihihi!

Een paar uur daar vandaan ligt Orchha. Het was de bedoeling om Oud en Nieuw te vieren, maar na veel rond gevraagd te hebben bleek dat er weinig lokaal georganiseerd werd. Sarah en ik zitten allebei erg op dezelfde lijn en voelde samen heel sterk dat we onze tijd nuttig en inhoudvol wilden besteden. Vandaar dat we besloten hadden onze spullen te pakken op 31 december, zodat we op 1 januari 2012 konden deelnemen aan een Vipassana cursus in Indore. Het was een reis van tien uur, wat betekende dat we Oud en Nieuw in de bus zouden doorbrengen.

Als ik heel eerlijk moet zijn, heb ik voor mijn gevoel niets gemist. Ik ben zowiezo al vijf maanden niet meer aan de alcohol en feesten zit er ook niet echt in. Ik had misschien graag bij familie en vrienden willen zijn en van mn vader’s oliebollen willen smullen hahahaha!

Het jaar 2012 begon dus met een Vipassana cursus. Helaas heeft Sarah door tragische omstandigheden het op de allerlaatste moment moeten afzeggen.

Vipassana is een tiendaagse cursus waarin deelnemers in compleet stilte tien uur per dag mediteren onder begeleiding van een guru genaamd Goenka. Hij is niet persoonlijk aanwezig maar er worden tape recorders afgespeeld. Hahaha yep die zijn nog volop in gebruik hier in India!

Iedere morgen wordt je om 04.15 wakker gemaakt en s’avonds om 21.30 lig je compleet uitgeput in je bedje.Kinderen van de slum

Door de stilte en de concentratie dat totaal intern gericht is, komen er dingen naar boven die erg persoonlijk en confronterend zijn. Het is een pittige cursus maar oh zo waardevol. Ik raad het iedereen aan. Het wordt gerund op een donatie basis, het heeft geen religieuze achtergrond en je vindt de curussen over de hele wereld. Kijk maar eens op www. dhamma.org.

Na de cursus ben ik doorgegaan naar Aurangabad. In deze stad is vrij weinig te beleven, maar toeristen gebruiken het als een doorgang naar de wereldberoemde grotten van Ajanta en Ellora. En gelijk hebben ze, want prachtig zijn ze zeker!

De volgende destinatie was Mumbai. Ik had verwacht dat het overeen zou komen met Delhi; een stad dat geen goede indruk bij mij heeft achtergelaten, maar dat was totaal niet het geval. Ik ben daar vier of vijf nachten verbleven en heb het daar erg naar mn zin gehad. Ik voelde me veilig, het was er relatief schoon en de straten waren vol leven.

Ik heb in het noorden van India leuke contacten op gedaan en heb daar een hele leuke tijd gehad. Mn gevoel gaf aan terug te willen en mn visum daar uit te zitten. Dit betekende dat ik keuzes moest maken en niet op mn dooie sloffen door kon reizen naar het zuiden van India. Ik ben met de trein vanuit Mumbai direct door gegaan naar Cochin in de provincie Kerala.

Het was een rit van 22 uur, zonder slaapgelegenheden, in erg krappe stoeltjes hahaha. Maar dat maakt het allemaal alleen maar intenser en ik vind het heerlijk om tussen lokalen mensen te zitten. Dat is het echte India!!

Cochin is een zeer tropische plek met vele eilanden, mooie stranden, kleurrijke huizen en heerlijke vis. Ik was al vijf maanden vegetarisch, maar het voelde als een misdaad om daar niet van te proeven.

Cochin is erg religieus en heeft vergeleken met de rest van India de meeste Christenen. Op elke hoek zit er wel een (knalroze, parelwitte of appelgroene) kerk, het is ongeloofelijk!

In de 2,5 week dat ik daar ben geweest, heb ik het erg druk gehad. Ik ben uitgenodigd op een Moslimse bruiloft en een paar nachten daar in het Moslims georienteerd dorpje verbleven. Ik ben ook veel over de vloer geweest bij een paar moeders dat ik ontmoet had vanuit een bezoekje aan een beautysalon. Zij hebben allen een Christelijke achtergrond en zitten financieel behoorlijk comfortabel met mooie villa’s, partners in Dubai en kinderen op prive scholen.Kinderen van de slum

Met het vliegtuig ben ik vanuit Cochin gevlogen naar Delhi. Daar twee nachtjes verbleven en lekker wat geshopt.

Ik kon merken dat ik echt wel gegroeid ben vergeleken met de eerste keer dat ik in Delhi aankwam, wat alweer vijf maanden geleden is. Ik ben veel zekerder, ik sta sterker in mn schoenen en ik doe gewoon lekker mn ding!

Nu zit ik alweer bijna drie weken in het noorden van India. Het is hier zeker niet meer zo tropisch als in Cochin en moet me daar dus ook op kleden.

Ik heb een week rondgereisd en plekken bezocht zoals Amritsar (Golden Temple), Chandigarh (de hoofdstad van Punjab) en Shimla (de hoofdstad en prachtige berggebied van Himachal Pradesh).

Terug in Mcleod Ganj ben ik al snel contact gaan zoeken met verschillende vrijwilligers organisaties. Sinds een week ben ik werkzaam bij Tong Len. Dit is een organisatie dat zich bezig houdt met educatie en gezondheidsprojecten speciaal gericht aan kansarme kinderen woonzaam in de sloppenwijk/slum van Dharamsala. Zie voor meer info; http://www.tong-len.orgKinderen van de slum

Mijn taak is de leraren te helpen met lesgeven. Ik heb totaal geen ervaring, maar probeer zoveel mogelijk een ondersteunende hand te geven. De kinderen zijn lief voor me, maar oh zo onverzorgd. Vandaar dat iedere morgen de les begint met het verschonen van de kinderen en het geven van medische hulp waar nodig is.

Er is weinig structuur en doordat de leeftijden zo uiteinlopen en de kinderen vanuit thuis uit zowat geen discipline mee krijgen, is het soms moeilijk om er grip op te krijgen.

Daarnaast is gebrek aan voldoende schoolmateriaal en de twee tenten waar les in gegeven worden zitten vol gebreken. Als het regent worden de lessen afgelast, doordat de hele boel blank staat en de kinderen op de grond moeten zitten.

Naast fysieke hulp voel ik me geroepen om geld bij elkaar te krijgen om twee nieuwe tenten te kopen voor deze kinderen. Er is hier 500 euro voor nodig oftewel 30.000 rupees.

Zouden jullie mij hierin willen helpen?

Mijn bedoeling is om binnen twee weken al het geld bij elkaar gesprokkeld te hebben. Mn (oud)collegaatjes van Essent en loopmaatjes uit Weert kunnen het geld aan mn vader geven en de rest van mn familie en vrienden kunnen het geld overmaken naar mn rekeningnummer 42.79.37.809 met als onderwerp ’Tong Len’.

13 maart is de deadline en zal ik jullie laten weten of het gelukt is om 500 euro bij elkaar te krijgen!!

Ik wil jullie alvast bedanken voor alle steun!! Dat waardeer ik enorm!!

Liefs,

Liekachu

 

Foto’s

7 Reacties

  1. Zus :):
    29 februari 2012
    20 euro van de Poelsjes

    maak ik vanaaf aan je over meid..
  2. Huub Vrenken:
    29 februari 2012
    Hoi die Lieke,

    Zie dat jij je net als ons andere loopmaatje Esther (v.d.Leeuw) inspant om je nuttig te maken, waar hulp nodig is. Ook van ons mag je via je vader een bijdrage tegemoet zien. Verder wensen wij je een behouden reis en lezen of horen t.z.t. wel of het project geslaagd is en welk land jouw volgende bestemming wordt.
    Loopgroetjes van Alice & Huub
  3. Henk en Marjan:
    29 februari 2012
    Lieke, Marjan heeft vorig weekend geld over gehouden met kleding kopen. Ik word dus slapend rijk met alle korting die zij krijgt. Ik zie dat de standaard 20 euries wordt. Het staat vanavond op je rekening

    Henk en Marjan
  4. Julite & Frans:
    4 maart 2012
    Hoi Lieke,
    Heb je verslagen gelezen en ben erg onder de indruk. Waar je nu mee bezig bent willen wij graag steunen. Ik wens je nog veel succes en blijf je verhalen volgen
    Groetjes Julite & Frans
  5. Frank:
    7 maart 2012
    Hoi Lieve Lieke,

    Bedankt voor je lieve sms berichtje vanmorgen 7 maart. We denken zeker veel aan je en praten hier thuis vaak over je van hoelang je nog weg zal blijven. Vertel ook regelmatig op mijn werk wat je doet en waar je allemaal al bent geweest ze lezen nu al mee met je fantastische verhalen die je schrijft.
    We steunen je graag met het project om de 2 tenten bij elkaar te verzamelen vandaar dat we vandaag € 20 hebben overgemaakt, hoop dat het project door kan gaan.
    Op naar het volgende avontuur.

    Groetjes en dikke kussen
    Frank, Diana, Dennis en Remco
  6. Bianca:
    7 maart 2012
    Hoi lieve meis.

    Wat ben je weer bezig met een fantastisch project! :-) Naast dat ik je natuurlijk altijd in deze reis gesteund heb, zal ik je ook een financiële bijdrage doen zodat je iets moois voor deze kinderen kunt betekenen! Houd ons op de hoogte of je je doel bereikt hebt & waar je reis hierna naartoe gaat!

    Liefs xxx Bianca
  7. Els:
    9 maart 2012
    Ha die Lieke,

    Geweldig om je verhalen te lezen en helemaal super dat je je inzet voor die kansarme kinderen. Klagen wij weleens.... Ik ga mijn bijdrage morgen (training zaterdagmorgen) aan je vader meegeven en hoop van harte dat je je doel bereikt. Ik wens je heel veel succes en nog veel reisplezier.

    Groetjes, Els