Beautiful Nepal!!! (Dutch version)

10 juli 2012 - Dharamshala, India

Hey allemaal,

De laatste keer dat ik jullie via mn blog heb gesproken was net voordat ik zou gaan beginnen aan een trekking hoog in de bergen in het noorden van Nepal. Ondertussen zijn we al weer drie maanden verder en heb ik Nepal verlaten voor oud vertrouwd India.

Maar om nog even terug te gaan naar de trek en alles wat ik ondertussen heb meegemaakt..

De trekking was echt ontzettend gaaf en één van de hoogte punten van mn reis geworden. We zijn twee weken onderweg geweest en het hoogste punt dat we bereikt hebben is 4610 meter met sneeuw tot aan de enkels. Na twee weken gemiddeld vijf tot zeven uur per dag lopen kwam ik best uitgeput terug aan in Kathmandu. Voor een paar daagjes heb ik gerust bij de Nepaleze familie.

Via de Boeddistische klooster waar ik eerder de tien-daagse cursus heb gedaan, heb ik leuke mensen leren kennen, o.a. Lauren en Nick uit Amerika.

Nick en ik waren goede buddies tijdens de trek en met Lauren ben ik na de trek met de bus gereisd naar Bandipur; een klein dorpje gelegen tussen Kathmandu en Pokhara. Helaas zijn we allebei op de tweede dag ziek geworden en hebben we weinig van de omgeving kunnen verkennen. Toen we gereed waren om te vertrekken, kwam er ook nog eens bij dat in heel Nepal stakingen gehouden werden ivm overheidsverkiezingen. Dit hield in dat er geen moter-verkeer op de weg toegelaten werd.

Het zag er naar uit dat we voor een tijdje vast zouden zitten in Bandipur, wat best spannend was doordat Lauren over enkele dagen terug zou vliegen naar Amerika! Met geluk werden de stakingen voor een middag opgeheven en konden we met een Australische man en privé-chauffeur meerijden.

Halverwege hebben Lauren en ik snel afscheid moeten nemen, doordat ik met een tourbus dat we onderweg toevallig tegen kwamen doorging naar Pokhara en zij met de Australiër terug naar Kathmandu.

Ik was een beetje sceptisch over Pokhara, doordat ik niet erg kapot ben van massa toeristische bestemmingen. Uiteindelijk ben ik daar een week gebleven en heb ik een hele leuke tijd gehad! Ik heb leuke nieuwe contacten opgedaan, maar ook oude bekenden getroffen, zoals een super tof stel uit Canada dat ik ontmoet heb tijdens de trek.

Door de nationale stakingen waren de condities ideaal om een mountainbike te huren en erop uit te gaan. Kinderen spelend op straat, volwassenen met elkaar aan het buurten, ik daar doorheen geslalom. Iedereen vriendelijk, lachend; genieten was het!

Vanuit Pokhara ben ik door gegaan naar Lumbini, de geboorteplek van Lord Buddha. Ik heb daar een meditatie center opgezocht en me een paar dagen 15 uur per dag bezig gehouden met wandelend en zittend mediteren. Erg intens! Ook de temperatuur van boven de 40 graden was een uitdaging!!

Onverwachts kreeg ik bezoek van een bekende uit Pokhara dat werd vergezeld door een schots stelletje. Samen met hun ben ik via een rickshaw (fiets taxi) doorgereisd naar Sunauli, de grens tussen Nepal en India. De fietstaxi was het enige dat toegelaten werd op de wegen ivm de stakingen.

Aangekomen in Sunauli zijn mn reisgenootschappen de grens overgestoken naar India en heb ik een tourbus gevonden terug naar Kathmandu om mn laatste week met de Nepaleze familie door te brengen. Ik ben zo close geworden met de moeder van de familie, Sharmila heet ze. Ik heb veel met haar kunnen delen. Ze heeft me ook een klein cadeautje gegeven; een gaatje in mn neus. Er zit nu een ringetje door. Een speciale herinnering aan de mooie tijd in Nepal!

Op 8 juni ben ik vertrokken naar Delhi. Daar werd ik opgewacht door een Indiase jongen genaamd Bisu, dat ik ontmoet heb tijdens mn tweede maand in India. Hij heeft een kapperzaakje in Mcleod Ganj, een populair backpackers hangout in het noorden van India; de plek waar ik ook gewerkt heb met de kinderen in de slum. Samen zijn we voor drie weken gaan reizen.

We zijn een week in Delhi geweest, daarna door naar Manali, Kasol en Kullu, allerlei plekken in het noorden van India. Het liefste hadden we graag naar het zuiden van India gewild, doordat Bisu nog nooit de zee heeft gezien. Het was voor hem zelfs de eerste keer in Delhi. Heel grappig was dat.. ik was met een Indiase jongen, maar ook voor hem waren vele dingen een nieuwe ervaring. Een roltrap had hij nog nooit op gestaan, maar ook de metro was iets totaal nieuws. Gelukkig spreekt hij de taal en durven de lokalen niet de driedubbele prijzen te vragen dat ik normaal voorgeschoteld krijg als ik alleen op pad ben.

Ondanks de wens om het zuiden van India te bekennen, zijn we er niet voor gegaan. Dit doordat de monsoon seizoen op komst is (en inmiddels vol in gang) en het echt bloedje heet wordt daar in het zuiden, maar ook de regen voor erg veel overlast kan zorgen.

Huidig ben ik terug in Mcelod Ganj, Dharamsala. Bisu heeft zn kapperzaakje weer geopend en ik doe lekker mn eigen dingetje. Ik ben weer regelmatig online en ben volop bezig om mn zaakjes op orde te brengen. Ik heb o.a. een ticket naar Sydney geboekt en vertrek medio augustus. Erg spannend!!

Ook ben ik sinds enkele dagen gestart met een authentiek Indiaas 21-daagse detox kuur, genaamd Panchakarma. Dit is een intens alternatief geneeskundige treatment waarin met behulp van natuurlijke medicatie, massages, stoom, een streng dieet, overgeven, diaree en dergelijke het lichaam wordt gereinigd. Ik heb mn eerste consultatie gehad en we gaan ons concentreren op de longen, lever, darmen en geest.

Zie onderstaand website voor meer info over de clinic en de treatment: http://www.himalayanayurveda.com/

Over een paar weekjes is het een jaar geleden dat ik ben vertrokken uit Nederland; 22 juli 2012 om precies te zijn. Ik begin thuis wel een beetje te missen hoor. Vooral nu hier de regen op komst is met mist en kou in de lucht; dit al doet me erg aan Nederland denken.

Ik hoop dat alles goed gaat met iedereen. Ik ben de aankomende tijd wat meer online, dus mooi tijd om mezelf weer een beetje op de hoogte te brengen van alles wat er in Nederland afspeeld.

Take care. Jullie horen van me!!

xx Lieke

Ps. Ik ben mn telefoon twee weken geleden kwijt geraakt en dus ook al jullie nummers. Zouden jullie je nummer naar me toe kunnen mailen?

Mail: [email protected]

Ik ben telefonisch huidig alleen nog maar bereikbaar op een Indiaas nummer:

0091 97 36 46 80 92.

1. Michel:
    10 juli 2012
    Wow lieke! Wat ontzettend gaaf dat je zulke leuke en spirituele avonturen meemaakt. Geniet nog even van India en veel plezier in Sydney!
    X Michel
  2. Kim:
    11 juli 2012
    Hoi Lieke,

Ontzettend leuk om je fantastische verhalen weer te lezen. Ik heb genoten van je foto's uit Nepal en India. Ze zijn prachtig! De trekking naar 'ongekende hoogtes' lijkt me het toppunt van natuurschoon. Ik ben blij te horen dat je het nog steeds zo goed hebt daar. Hopelijk zien we elkaar nog een keertje als je terugbent in Nederland... if you ever come back. ;-)
    Geniet met volle teugen van Australië en tot hoors.

Vele groetjes,

Kim x
  3. Stefke:
    12 juli 2012
    Hey schat,

Wow wow en nog eens wow!

Lots a love

Stefke x